خیلی از ما دوست داریم تو زندگیمون کارای خوب و بزرگ انجام بدیم. دوست داریم تو کارای خوب شرکت کنیم، دوست داریم دیگران رو شاد کنیم. دوست داریم دیگه کسی فقیر نباشه، دیگه کسی گرسنه نباشه، دیگه کسی از زندگی خوب محروم نباشه. دوست داریم دیگه هیچ بچه ای کودک کار نشه، هیچکس به خاطر فقر درمان بیماریشو متوقف نکنه و ... خیلی چیز های دیگه. 

نکته اینجاست که این "دوست داشتن های ما" کافی نیست! اینکه ما تمایل به خوب کردن حال خودمون و دیگران داریم، تا زمانی که عملا کاری در جهتش انجام ندیم هیچ فایده ای به حال بشریت نداره... 

اینکه مدام در شبکه های اجتماعی عکس های ناهنجاری های اجتماعی بذاریم و با جملات تاثیر گذار تریپ فیلسوف بگیریم، یا اینکه بعد از شنیدن هر خبر نا خوشایندی یه آه بکشیم و تا یه مدتیم غمگین باشیم، باور کنید هیچ ذره ای توی دنیا رو تکون نمیده. 

فکر می کنم مقدمه کافی باشه. اگر تصمیم دارید کاری انجام بدید که یه تغییری در محیط اطرافتون ایجاد بشه، اینجا یه لیست درست کردم از کارایی که خودم امتحان کردم و به نظرم هر شخص میتونه انجام بده تا دنیای بهتری بسازه. بعضی از اون ها هزینه دارن و بعضیا رایگان هستن! بستگی داره به توان مالی هر شخص ولی دلیل نمیشه ارزش کار های رایگان کمتر از کار های هزینه دار باشه. 


پ.ن: تصمیم دارم این پست رو مدام آپدیت کنم پس هر از چندگاهی یه سر به این صفحه بزنید و با دیگران به اشتراکش بذارید. 


1- اهداء عضو داوطلبانه 

درد ندارد! هزینه هم ندارد! خیلی راحت و رایگان با کلیک روی عکس زیر می روید یک فرم پر می کنید و بعد یک کارت خیلی شیک می فرستند در خانه تان که می توانید بگذاریدش جزو افتخاراتتان و هی پز بدهید و تریپ انسان فداکار بگیرید. همه هم با دیدنش اشک دور چشمشان حلقه می زند و فکر می کنند چه آدم فداکاری هستید! 

اگر هنوز شک دارید و فکر می کنید خاک از انسان برای داشتن بدن شما لایق تر است، روی لینک روبرو کلیک کنید: باور های غلط در مورد اهداء عضو 


2- صرفه جویی در مصرف آب و پیوستن به کمپین قطره قطره 

فکر می کنم همه جا به اندازه ی کافی در این مورد صحبت شده! اما اهمیت موضوع باعث شد من هم در اینجا تکرارش کنم! حداقل برای شستشو آب کمتری مصرف کنیم، شیر های آبی که خراب هستند را تعمیر کنیم، اگر جایی دیدیم آب هدر می رود سعی کنیم جلوی هدر رفت آب را بگیریم. برای خودمان! برای نسل بشریت! 


3- موسسه خیریه درمان کودکان مبتلا به بیماری سرطان (محک) 

سرطان به جز درد هزینه دارد! باور کنید! این موسسه یکی از بهترین هاست و هر کس با توجه به توانایی اش می تواند به طور نقدی یا غیر نقدی به درمان کودکان کمک کند. حتی با هزار تومان! پول پفکتان هم نیست! 

پول هم ندادید حداقل یکی از صندوق های محک را بگیرید و در محیط کارتان نصب کنید که آنهایی که پول دارند بدهند حداقل! 


4- اهداء مغز استخوان 

اگر این شرایط را دارید: 

  • سن بین 18 تا 55 سال
  • دارای سلامت جسمی
  • عدم سابقه ابتلا به سرطان
  • عدم ابتلا به بیماری قلبی شدید
  • عدم آلودگی به ویروس  HIVو هپاتیت
  • عدم ابتلا به بیماریهای اتوایمیون (خود ایمنی)
  • عدم ابتلا به آسم شدید
  • بروید خدا را شکر کنید! حالا که انقدر سالمید حداقل کمک کنید یک آدم دیگر هم سالم شود! زنده بماند و مثل شما زندگی کند. به اصطلاح دینی زکات سلامتیتان را بدهید! 

    شاید به نظر کمی پیچیده به نظر برسد، اما در تمام مراحل به این فکر کنید که ناجی جان یک الی چند نفر می شوید. آدم هایی که راه درمان آنها شاید فقط در بدن شما باشد...

    پ.ن: خودم هنوز توفیق این یکی را نداشتم فلذا اگر آدم های پایه و سوپر منی هستند که تصمیم دارند کمی خوبتر باشند حتما مرا هم خبر کنند. خدا خیرشان بدهد. 


    5- اهداء خون، اهداء زندگی 

    من کم خونی دارم! نمی توانم خون اهداء کنم. شما که می توانید، مایه اش رفتن تا مرکز اهداء خون است. با هر واحد خون شما، 3 نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می کنند. 


    6- طرح اکرام (حامی) کمیته امداد امام خمینی 

    با ماهی حداقل 50000 تومان می توانید یک کودک را از تبدیل شدن به کودک کار نجات دهید یا مانع بی سرپرست شدن و جدایی او از خانواده اش شوید. به عکس پایین یک نگاهی بیندازید... این ها عکس های کودکان کشوری است که مردمش ادعای 4000 سال تمدن مکتوب دارند و اکنون عکس آنها در هر گوشه ی خیابان مثل کالا قرار گرفته تا روزی یکی بیاید و از یکیشان خوشش بیاید و حامی مالی او شود. 

    اگر همه ی کسانی که توانایی مالی دارند (بعضی ها که برای 7 نسل آینده شان هم ذخیره مالی اندوخته اند) همکاری کنند، در مدت زمان کمی عکس همه ی این کودکان از ویترین خیابان ها پایین میاید. هیچ مسئولیتی هم ندارد به جز واریز کردن به موقع پول. در صورت تمایل می توانید خود کودک را هم ببینید. بعد از ثبت نام هم خودشان زنگ می زنند و کلیه ی مراحل را برایتان توضیح می دهند. 


    7- همسفره 

    همان لحظه ای که ما با ولع پشت ویترین مغازه های تنقلات فروشی صف کشیده ایم، در کشورمان 600,000 کودک از سوء تغذیه بهرانی رنج می برند. رقمش برایتان عجیب است، نه؟ به نظر نمی آید! این سایت این کودکان را شناسایی کرده و با کمک های مردمی برایشان حداقل مواد مغذی مورد نیاز را تهیه می کند و کلی خبرگزاری و انجمن و پزشک و غیره و غیره هم به کار به کار این سایت نظارت می کند. حداقل میزان کمک هم 7000 تومان یا مضربی از این مقدار است (هزینه ی مورد نیاز برای تهیه سبد غذایی). پس درنگ نکنید. 


    8- کمک به انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک

    می دانید که دیابت در کشورمان روز به روز دارد بیشتر و بیشتر می شود. بدبختانه عدم آگاهی ما در مورد این بیماری و روش های پیشگیری، تشخیص و درمان آن، دارد روز به روز هزینه های بیشتری برایمان به بار می آورد. حالا یک انجمن تشکیل شده که تمام کمک های لازم را به این بیماران در تمامی رده های سنی ارائه می کند. چه چیزی بهتر از این؟ پس در صورت تمایل برای داشتن جامعه ای بدون دیابت، این انجمن را در ادامه فعالیت هایش با کمک های مالی حمایت کنید. توی وبسایت این انجمن هم همه ی اطلاعات لازم موجوده! 


    9- کمک به خانه ای بی ایران

    تا به حال یک چسب زخم یا باند خریدید؟ معلومه که خریدید. حالا فکرش را بکنید که خدای نکرده انقدر بدنتان تاول زده باشد که مجبور باشید روزی چند بار کل بدنتان را باند پیچی کنید. این باند پیجی علاوه بر درد و زمان زیاد، هزینه ی هنگفتی هم دارد! این زندگی بیماران پروانه ای یا همان ای بی است. می توانید با یک جستجوی ساده هزاران صفحه اطلاعات و عکس های دلخراش این بیماران را پیدا کنید. نمی شود با کمک های مالی درد و سختی این عزیزان را کم کرد اما می شود بار کمک های مالی را از دوششان برداشت. 


    10-ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند

    توضیح این بخش در عنوانش هست! تنها چیزی که می شود اضافه کرد، این است که خودتان را بگذارید جای آدمی که با یک اشتباه ساده کارش به زندان کشیده می شود و سرمایه ای هم ندارد. آن وقت است که دلتان می خواهد معجزه شود! شما این شانس را دارید که معجزه زندگی آنها باشید. 



    دیدید که اکثر کار های مهم بی هزینه هستند! پس نیازی نیست برای خوب تر بودن صبر کنید تا میلیاردر شوید! 

    اگر کسی کار خوب دیگری به ذهنش رسید یا موسسه ای را می شناخت، برایم بفرستد تا در این صفحه درج کنم. 

    الان که نشسته اید پای وب، حداقل یک نفر در همین یک وجب خاک کشورتان هست که با روی بی رحم زندگی در حال مبارزه است و فقط و فقط با کمک شما می تواند این سختی را پشت سر گذارد. حالا که می توانید، کمک کنید. شاید اصلا همان کیسه ی خونی که اهداء می کنید، ناخواسته صرف نجات یکی از عزیزانتان شود. 

    پ.ن: در مراحل اهداء مغز استخوان یا اهداء خون، پزشکان سلامتی شما را مورد آزمایش قرار می دهند، بروید و کیف کنید با این چکاپ های رایگان!